در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم مطرح شد

انتقاد فعالان حمل و نقل از بی توجهی به این صنعت

انتقاد فعالان حمل و نقل از بی توجهی به این صنعت

بتن آنلاین: فعالان صنعت حمل و نقل می گویند وزارت راه و شهرسازی فقط به توسعه زیرساخت های حمل و نقل و مسكن سازی توجه می كند و از حوزه حمل و نقل مغفول مانده است.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری در نشست هم اندیشی تشکل های حوزه حمل و نقل گفت: سازمان هواپیمایی کشوری جایگاه نظارتی خودرا از دست آمده است و شرکت های هواپیمایی از خودشان هر تصمیمی می خواهند اتخاذ می کنند.
وی اضافه کرد: در قضیه سقوط هواپیمای یاسوج نیز سازمان هواپیمایی هیچ نظارتی نداشت و فقدان برنامه ریزی و نظارت، زمینه ساز سقوط هواپیمای آسمان شده است.
عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل افزود: ۴۰۰ میلیارد تومان پول مردم را ایرلاین ها گرفته اند و نمی دهد. از رئیس قوه قضائیه و وزیر راه و شهرسازی چندین بار خواسته ایم ورود کنند ولی متأسفانه دراین زمینه به نتیجه ای نرسیده ایم.
وی با تاکید بر اینکه پولی که برای خرید بلیت هواپیما در اختیار ایرلاین های ایرانی و خارجی است، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است، اظهار داشت: ایرلاین های خارجی دست در جیب ما می کنند و با چند برابر قیمت، بلیت ها را می فروشند و با وقاحت می گویند پس از ۶۰ روز پول شما را برمی گردانیم.
رفیعی افزود: با وزیر راه و سازمان هواپیمایی مکاتبه کرده ایم ولی جواب سر بالا می دهند؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی هم می گوید ما ۸۰۰ میلیارد تومان پول مردم را داده ایم. من به جهت اینکه به کسی برنخورد گفتم ۴۰۰ میلیارد تومان؛ وگرنه پولی که نزد ایرلاین هاست، بیشتر از اینهاست.
وی تصریح کرد: یک ایرلاین دیگر بخشنامه می دهد یک سال دیگر پولتان را می دهم؛ یک ایرلاین دیگر می گوید بجای پول ادکلن می دهم؛ همه اینها نشان میدهد جایگاه نظارتی سازمان هواپیمایی به حداقل ممکن رسیده است.
رفیعی اضافه کرد: به سبب روابط ناسالمی که ایجاد شده، نمی توانیم بلیت هر قطعه از یک مسیر خارجی را جداگانه بخریم؛ می گویند برای پرواز به ونکوور باید بلیت یکسره به قیمت ۲۷ تا ۳۰ میلیون بگیرید؛ در صورتیکه اگر برای هر قطعه از مسیر مثلاً از تهران تا استانبول، از استانبول تا وین، از وین تا لندن و از لندن تا ونکوور، بلیت جداگانه تهیه نماییم، مجموعاً ۷ تا ۸ میلیون تومان می شود.
این فعال صنعت حمل و نقل گفت: صنعت هوانوردی ما در دنیا بیشترین لطمه از کرونا را دید اما مشخص نیست پشت پرده ایرلاین ها چه می گذرد؟ از نوروز ۹۸ به سبب سیل لطمه دیدیم فکر می کردیم در نوروز ۹۹ جبران می شود که به کرونا خوردیم. بنا بر این بیش از ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر از کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به خاطر کرونا بیکار شده و ظرف دو ماه شغلشان را از دست داده اند.
سهم اندک حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی
در ادامه این جلسه که با حضور برخی از نمایندگان مجلس یازدهم برگزار شد، جواد سمساریلر رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران گفت: وضعیت فعلی حمل و نقل در کشور برمبنای آمارهای رسمی، بسیار وخیم است؛ به شکلی که بازدهی آن نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور، معادل ۸ درصد است که به نظر من حتی از آن هم کمتر است.
فعال صنعت حمل و نقل جاده ای بین الملل با اعلان اینکه هیچ یک از شقوق حمل و نقل در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد، اظهار داشت: از هیچ یک از تخصص های مربوط به فعالان حمل و نقل و از کارشناسان خبره و تشکل های مربوطه در تدوین قوانین و بخشنامه ها و بخشنامه ها استفاده نمی گردد. هم اکنون برخی قوانین مصوب مجلس مانعی بر سر راه صنعت حمل و نقل هستند.
وی افزود: وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی با هم ادغام شده که از نظر ساختاری هیچ ارتباطی با حمل و نقل ندارند؛ در نامگذاری هم برای حوزه حمل و نقل از واژه «راه» استفاده شده که این واژه با حوزه حمل و نقل کاملاً بی ارتباط است.
سمساریلر با اعلان اینکه وضعیت ساختاری مدیریت کشور به شکلی است که هیچ نهادی در حوزه حمل و نقل، تصمیم گیرنده نیست، اضافه کرد: تمرکز وزارت راه و شهرسازی، توسعه زیرساخت ها و مسکن سازی است.
وی افزود: در این وزارتخانه ۴ معاونت برای انواع شقوق حمل و نقل به وجود آمده که با هم هیچ هماهنگی ای ندارند. دو سه سال اخیر، معاونت حمل و نقل در چارت سازمانی وزارت راه به وجود آمده که برای هماهنگی میان ۴ سازمان اصلی حوزه حمل و نقل، باید تصمیمات آنها را در شورای عالی ترابری مطرح کند که عملاً بی اثر بودن این معاونت را نشان میدهد.
رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران با اعلان اینکه ۲۵ ارگان در حوزه حمل و نقل تصمیم گیرنده هستند، اظهار داشت: دو قانون «حمل و نقل» مصوب ۷۴ و «امور گمرکی» مصوب سال ۹۰ مجلس در حال اجرا هستند که با هم در تضادند؛ عدم کارآیی و ایجاد موانع سبب شده بازدهی در سرمایه گذاری نداشته باشیم و پویایی در هیچ یک از حوزه ها دیده نمی گردد و در مقایسه با دنیا روز به روز عقب مانده تر شده ایم.
در ادامه این جلسه، مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته نیز در نشست هماهنگی تشکل های حمل و نقل با اعضای خانه ملت گفت: قانون بهبود فضای کسب و کار در هنگام اجرا، چندان با استقبال و اهتمام دولت مواجه نشده است.
وی اضافه کرد: مجلس باید بر دولت بعنوان مجری قوانین، نظارت داشته باشد هم اکنون دولت در اجرای برخی قوانین، به خصوص در قسمتی از قوانین که مسئولیت دولت را سلب می کند، خودداری می کند.
عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک با اعلان اینکه بیش از ۹۰ درصد مبادلات کالایی ما دریایی است، اما با بی مهری هایی از طرف دولت مواجه می باشد، بیان کرد: فعالان حمل و نقل دریایی نوک پیکان تحریم ها هستیم اما با خودتحریمی داخلی روبه رو هستیم.
به گفته پل مه، اگر قوانین توسط مجلس به درستی تصویب و نظارت شود، موجب پیشرفت در حمل و نقل دریایی می شود بدین سبب انتظار داریم مجلس از ظرفیت قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن، استفاده حداکثری کند.
در ادامه نیز همدانی فعال بخش لجستیک اظهار داشت: هاب لجستیکی شدن ایران منافع زیادی برای کشور دارد.
این پژوهشگر حوزه لجستیک اشاره کرد: اگر دو سال عوارض هاب لجستیک را دولت دریافت نکند، تأثیر زیادی در پیشرفت این بخش داشته و سبب سرمایه گذاری چشم گیر در این بخش خواهد شد.
به گفته همدانی، از برنامه دوم توسعه همیشه موضوع لجستیک در دستور کار برنامه های ۵ ساله توسعه بوده اما هیچگاه اجرایی نشده است.


منبع:

1399/03/15
22:55:40
5.0 / 5
1832
تگهای خبر: توسعه , تولید , خدمات , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد