شافعی مطرح كرد
        نگرانی بخش خصوصی از ایجاد بازار سیاه در حمل و نقل ریلی
         
        به گزارش بتن آنلاین رئیس اتاق بازرگانی اظهار داشت: نگرانی بخش خصوصی این است كه زیرساخت های ما آماده انجام توافقنامه اوراسیا نیست و در ماه هایی از سال حمل و نقل ریلی بازار سیاه پیدا می كند.
        
        
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، غلامحسین شافعی امروز در همایش «مناطق آزاد، ویژه و توسعه همكاریهای اقتصادی با كشورهای همسایه» اظهار داشت: تجارب كشورهای توسعه یافته نشان میدهد یكی از محورهای اصلی روند توسعه اقتصادی، حضور در پیمان های منطقه ای و پیوستن به موافقتنامه های تجارت منطقه ای است. 
وی با اشاره به آمار سال ۲۰۱۹ اظهار داشت: تا سپتامبر این سال ۴۸۱ تشكل منطقه ای دوجانبه و چندجانبه در اقتصاد كشورهای دنیا به وجود آمده و این روند با سرعت ادامه دارد. امروزه تشكیل بلوك های اقتصادی نقش بی بدیلی در توسعه اقتصادی كشورها پیدا كرده اند. 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، ایران را جزو كشورهایی دانست كه كمترین موافقتنامه های تجارت ترجیحی با كشورهای منطقه و همسایگان خود دارد و اظهار داشت: فقر كشور از این نظر بالاست و همین طور دارای تجارب ناموفقی همچون اكو و دی ۸ هستیم تا جایی كه ارزیابی ما از نتایج حاصل از این دو اتفاق تقریباً نزدیك به صفر است. 
شافعی، توافقنامه اوراسیا را اتفاقی كم سابقه در ایران ارزیابی كرد و اظهار داشت: باید به تجربیات ناموفق گذشته دقت كنیم تا این قرارداد نیز به سرنوشت گذشته گرفتار نشود. 
وی محصولات كشاورزی را یكی از مزیت های ایران در اوراسیا دانست و اضافه كرد: باید سوال نماییم حمل و نقل ناوگان سردخانه ما كجاست و چگونه می خواهیم این محصولات را حمل كنیم؟ 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با تاكید بر اهمیت فراهم كردن زیرساخت ها اظهار داشت: بااینكه ارائه مشوق های صادراتی اقدام درستی است اما قبل از آن باید مسیرها را آماده نماییم تا ماشین ها پشت مرز معطل نشوند، حق توقف بدهند و كالا بموقع به مقصد برسد. 
شافعی گفت: علاوه بر موضوع زیرساخت ها، عدم هماهنگی در انجام كارهای كشور موجب ایجاد مشكلاتی شده است. ده ها سازمان در هر موضوع مداخله دارند و یك متولی واحد پاسخگو وجود ندارد البته در اوراسیا هم باید بیشتر از ۱۰ سازمان با یكدیگر هماهنگ شوند. 
وی اظهار داشت: باید این اطمینان برای فعالان اقتصادی و طرف های تجاری به وجود آید كه روز بعد نگویند صادرات برخی محصولات ممنوع شده و یا عوارض صادراتی به آنها اضافه شده است. در چنین شرایطی، تمام قراردادها گرفتار مشكل می شود. 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، هماهنگی سیاست های تجاری با سیاست های ارزی را لازمه پایداری تجارت دانست و اصرار كرد كه هر كس نباید به دنبال منافع سازمان خود باشد.
 منبع: بتن آنلاین
        
                    
                    
                    
                    
            
            
            
      
            
        
	
                
                
                    
                     این مطلب را می پسندید؟
                    
                    
                        (1)
                    
                    
                     
                        (0)
                    
                     
                    
                
                
                
                
                
                    
            
 
       
             تازه ترین مطالب مرتبط
        
        
       
             نظرات بینندگان در مورد این مطلب