در گفتگو با مهر مطرح شد؛

همكاری هند در ساخت راه آهن چابهار - زاهدان

همكاری هند در ساخت راه آهن چابهار - زاهدان

به گزارش بتن آنلاین یك مقام مسئول اظهار داشت: برای مشاركت شركت ایركون هند در ساخت خط آهن چابهار - زاهدان هنوز به الگوی مشخصی نرسیده ایم.



عباس خطیبی، سرپرست معاونت ساخت راه آهن در شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره سرمایه گذاری هندی ها در ساخت خط آهن چابهار ـ زاهدان اظهار داشت: ما با شركت ایركون هند تفاهم نامه داریم كه با شركت LPG هند كه در حوزه توسعه زیرساخت ها و اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار فعال است، متفاوت می باشد.
وی اضافه كرد: از ابتدای اجرای پروژه راه آهن چابهار ـ زاهدان هم به دنبال جذب سرمایه از منابع مختلف علاوه بر بودجه دولتی بوده ایم. باآنكه از زمانی كه طرح شروع شد، توانست منابع دولتی خوبی جذب نماید و ما كار را با سرعت مناسبی به پیش بردیم. اگر تا این حد پروژه پیشرفت داشته، به علت داشتن منابع مالی است وگرنه انجام این حجم كار غیر ممكن بود.
سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور افزود: با این وجود می دانستیم كه منابع بودجه ای برای اجرای این طرح كافی نیست و باید از سایر روش ها برای دستیابی به منابع استفاده نماییم.
خطیبی خاطرنشان كرد: سال قبل مذاكراتی با شركت ایركون هند داشتیم كه منجر به امضای یك تفاهم نامه در اواخر بهمن سال قبل در ارتباط با سرمایه گذاری این شركت به صورت فاینانس در راه اندازی بخشی از خط آهن چابهار ـ زاهدان و همینطور همكاری با پیمانكار ایرانی در مورد مباحث روسازی و تجهیزات این محور ریلی شد.
وی خاطرنشان كرد: مدت زمان این تفاهم نامه منقضی شد اما در اواخر مرداد ماه امسال تفاهم نامه را تمدید كردیم ولی هنوز به نتیجه قطعی با این شركت نرسیده ایم و نتوانسته ایم به سناریویی كه می خواهیم، جامه عمل بپوشانیم.
این مقام مسئول در شركت ساخت تصریح كرد: كل راه آهن چابهار ـ زاهدان با ۱.۵ میلیارد دلار ایجاد می شود.
وی در مورد مذاكره با آستان قدس رضوی برای اجرای این پروژه اظهار داشت: من تا كنون با آستان قدس رضوی (ع) مذاكره ای در مورد راه آهن چابهار ـ زاهدان نداشته ام.
خطیبی درباره رقم پیشنهادی شركت ساخت در بودجه سال ۹۸ برای راه اندازی خط آهن چابهار ـ زاهدان تصریح كرد: هنوز رقم بودجه مورد نظر برای تكمیل این خط آهن برای درج در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس، نهایی نشده است اما رقمی كه ما پیشنهاد داده ایم، ۱۵۰ میلیارد تومان است كه برای اعتبار ردیف بودجه سال ۹۸ است؛ غیر از این اعتبار، از سایر منابع هم استفاده می نماییم و صرفا به بودجه عمومی اكتفا نمی نماییم. البته اوراق مشاركت و اسناد خزانه هم به ما داده می شود كه خارج از سقف اعتباری بودجه است. اما پیشنهاد شركت ساخت باید به دولت و سازمان برنامه و مجلس برود كه نهایتا رقم مورد نظر تصویب و ابلاغ شود.

1397/09/15
12:49:29
5.0 / 5
9
تگهای خبر: اوراق , بندر , پروژه , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد