مدیر عامل متروی تهران:

پشتیبانی از متروی تهران

پشتیبانی از متروی تهران

به گزارش بتن آنلاین مدیر عامل شركت متروی تهران و حومه با اشاره به اینكه پشتیبانی از حمل و نقل درون شهری از اولویت مسئولان دولتی خارج شده است، اظهار داشت: با قلع و قمع پیشنهادات كمیسیون عمران مجلس در حوزه حمل و نقل بخصوص مترو در كمیسیون تلفیق بودجه 97، عملا در بحث توسعه حمل و نقل پاك، ایمن و ارزان قیمت، به وضعیت بغرنج و پیچیده ای برخورد كرده ایم.



علی امام در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه اینكه مدیران و كارشناسان مسائل شهری بارها تاكید نمودند كه موثرترین راهكار كاهش ترافیك و آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو است، اظهار داشت: متاسفانه آنچه امروز شاهد می باشیم آن است كه این مهم كمتر مورد اهمیت و حساسیت مسئولان كشوری قرار می گیرد.

وی اظهار نمود: نیم نگاهی به بودجه محقق شده مترو در كلانشهرها امسال و همینطور پیشنهادات بودجه ای دولت و مجلس برای سال ۹۷ گواه آن است كه عملا پروژه توسعه قطار شهری در كلانشهرها برای سال پیش رو با اما و اگرهای فراوانی همراه خواهد بود و بدون بازنگری در لوایح مالی مربوطه، امكان توسعه كمی و كیفی مترو با سرعتی كه نیاز امروز است، فراهم نمی گردد.

امام در پاسخ به این سوال كه آیا می توان اظهار داشت كه با این تفاسیر توسعه مترو از لیست اولویت ها خارج شده است؟ ادامه داد: در بحث بودجه های دولتی، وضعیت بودجه ای متروی تهران را مثال می زنم كه در سال جاری، كلا 108 میلیارد تومان برای كمك به شركت مترو به تصویب رسیده بود كه تا این لحظه فقط 48 میلیارد آن (حدود 45 درصد) محقق شده و نكته جالب این است كه بودجه مد نظر دولت برای توسعه متروی كلانشهرها در سال 1397 به صورت میانگین، 50 درصد نسبت به سال جاری كاهش را نشان داده است و این امر یعنی اینكه عملاً پشتیبانی از حمل و نقل درون شهری از اولویت مسئولان دولتی خارج شده است.

وی با اشاره به اینكه كمیسیون عمران مجلس، پیشنهادات خوبی را در برنامه توسعه حمل و نقل ریلی سال آینده گنجانده بود كه متاسفانه شنیده می گردد كمیسیون تلفیق بودجه سال 97، خیلی از آنها را قلع و قمع كرده است، ادامه داد: به صورت مثال برای نوسازی و تامین ناوگان حمل و نقل عمومی مبلغ 300 میلیون دلار در نظر گرفته شده بود و در بخش دیگری از پیشنهادات كمیسیون عمران، به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات برای اجرای طرح های حمل و نقل عمومی اشاره شده كه مبلغ آن معادل ریالی 3 میلیارد دلار ذكر شده است؛ همینطور قرار بود صندوق توسعه حمل و نقل با هدف تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه های دارای توجیه فنی و اقتصادی حمل و نقل عمومی، تا سقف مبلغ 5000 میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را به صورت ارزی و ریالی در بازارهای بورس داخلی و خارجی منتشر و منابع حاصل را صرف اجرای طرح های مصوب هیات عامل صندوق كند كه تمام این موارد در كمیسیون تلفیق مجلس تعدیل شدند.

امام با اشاره به اینكه اعداد وارقام نشان داده است كل اعتبار پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال آینده برای توسعه خطوط اولویت دار متروی تهران، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، تأمین تجهیزات و واگن و احداث قطار حومه ای در شهرهای اقماری به 229 میلیارد تومان می رسد، اظهار داشت: البته در بهترین حالت، حداكثر نیمی از مبلغ مصوب، تخصیص پیدا می كند و این در شرایطی است كه اعتبار پیشنهادی كمیسیون عمران مجلس برای تمام این موارد 2700 میلیارد تومان بود.

وی اظهار داشت: مشكلات متروی پایتخت وقتی بیشتر ملموس می گردد كه بدانیم از كل بودجه ۲۳۰۰ میلیارد تومان شركت راه آهن شهری تهران و حومه كه توسط شهرداری تهران در نظر گرفته شده است، تا این لحظه كمتر از 30 درصد آن به صورت نقد (یعنی مبلغی در حدود 820 میلیارد تومان) محقق شده است.

مدیرعامل متروی تهران اظهار نمود: این رقم با عنایت به طرح های توسعه ای خط 6 و ایمن سازی خط 7 عملا بسیار ناچیز به نظر رسیده و مجالی برای فكر كردن به احداث خطوط اكسپرس و تولید خطوط مصوب دیگر در طرح های جامع حمل و نقلی باقی نمی گذارد. البته شهرداری تهران با عنایت به منابع محدود مالی و كاهش چشمگیر برخی درآمدها، بیش از این امكان تزریق پول به مترو امسال را نداشته و در چنین حالتی انتظار می رود حداقل برای سال آتی و در بودجه های مصوب مجلس، سهم دولت از توسعه متروی كلانشهرها به شكل جدی تری دیده شود و پشتیبانی از حمل و نقل پاك، ارزان قیمت و ایمن بیشتر مد نظر قرار گیرد.



 

1396/11/14
14:13:49
5.0 / 5
4647
تگهای خبر: پروژه , توسعه , دولت , مجلس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد