مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران عنوان كرد

آماده سازی پایتخت در ماه رمضان با کمک نشانه های نوروزی

آماده سازی پایتخت در ماه رمضان با کمک نشانه های نوروزی

به گزارش بتن آنلاین، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار داشت: این سازمان در نوروز 1402 که با ماه مبارک رمضان متقارن شده، کوشیده تا برای آماده سازی پایتخت در ماه رمضان با کمک نشانه های نوروزی طرح های خلاقانه ای را هنر هنرمندان در تهران به نمایش بگذارد و در این خصوص ترکیب هنر و نور را در بهار قران و طبیعت در دستور کار خود قرار داده است.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، نوروز ۱۴۰۲ متفاوت از سالهای قبل شروع شد؛ تقارن ماه رمضان و ایام نوروز موجب شد امسال بهار طبیعت و بهار قران را همزمان جشن بگیریم ؛ پس همه ارکان مدیریت شهری تلاش کردند چهره متفاوتی از تهران به معرض نمایش گذاشته شود و سازمان زیباسازی شهر تهران نیز با هدف تحقق شادی و نشاط و ایجاد فضای معنوی ماه رمضان کوشش کرد با ترکیب نور و هنر جلوه های هر دو بهار را به نمایش بگذارد.
در همین راستا رضا صیادی در گفت و گو با ایسنا، در تشریح اقدامات این سازمان برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با اشاره به بهره گیری مناسب از نورپردازی در قالب اجرای جشن نور در تهران برای ایام نوروز و ماه رمضان، اظهار داشت: همزمان با نوروز و ماه مبارک رمضان، جشنواره "تهران زیبا" فعالیت خودرا در سطح شهر تهران شروع کرد به طوریکه در ۲۲ منطقه از تهران در هر منطقه دو تونل نوری طراحی شد.


وی با تأکید بر این که از حدود ۳ ماه پیش مقدمات اجرای این طرح در سطح شهر تهران آغاز شد، اضافه کرد: در این جشن ۱۰۰ المان نوری با بیش از ۴۵ طرح و ۲۰۰متر تونل نوری طراحی و اجرا شد. جشن نور "تهران زیبا " که کار خودرا از شب ولادت حضرت قائم (عج) شروع کرد، تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و به غیر از ایام شب های قدر، تونل های نوری در سطح شهر تهران فعال خواهند بود.
وی افزود: در حقیقت جشن نور "تهران زیبا" یک برند جدید است که در قالب یک پویش سعی کردیم جاذبه های گردشگری تهران را به میهمانان نوروزی معرفی نماییم تا بتوانند از ظرفیت های شهر تهران بهره ببرند. در میدان ولیعصر المان خورشید با ریسه های سوزنی، المان گل نرگس در میدان فاطمی و باغ نرگس های نوری در میدان بهارستان و سایر المان ها در میادین و نقاط مختلف تهران طراحی شده است. همین طور در امتداد اجرای جشن «تهران زیبا» طراحی و ساخت ۵۰ اثر هنری در قالب سازه های نوری توسط هنرمندان و مجریان حوزه نور و نورپردازی شهری در بوستان ملت انجام شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تأکید بر این که توجه به نور یکی از رویکرد های اصلی سازمان زیباسازی در زمینه طرح های شهری است، اظهار داشت: جشن نور "تهران زیبا" بزرگترین تجربه کشور در زمینه رویدادهای طراحی و ساخت سازه های نوری است که می تواند با استمرار به یک برند شهری تبدیل گردد. این آثار هنری نوری با الهام گرفتن از مطالبی همچون طبیعت، سال نو، تهران، انسان، شادی و نشاط و هنر انتزاعی طراحی، ساخته و در قالب یک چیدمان محیطی در شهر تهران نصب شده است.


ضیافت نور و هنر در رمضان ۱۴۰۲ پایتخت
صیادی در ادامه به کارهای فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی در ماه مبارک رمضان اشاره نمود و اظهار داشت: به مناسبت این ماه مبارک خیابان ولی عصر( عج) با ۲۰ کیلومتر ریسه ماه و فانوس نورآرایی شده که در کنار جشن نور «تهران زیبا» جلوه خاصی را به این خیابان بخشیده است؛ همین طور صد المان حجمی ماه مزین به اسماء الهی و ۳۰ المان فانوس و آیات الهی نیز طراحی و ساخته و در میادین و نقاط شاخص شهر تهران نصب گردید.
وی با اشاره به این که بخش قابل توجهی از سازه های تبلیغات فرهنگی و تجاری شهر تهران تحت پوشش اکران فرهنگی شهر خوبی قرارگرفته است، اضافه کرد: در طرح های اکران فرهنگی ماه مبارک رمضان از اقوام ایرانی، المان های شهر تهران، رسوم این ماه و نشان های نوروز استفاده شده است. سقف نوری ۱۰ هزار مترمربعی میدان ولیعصر (عج)، تونل نوری خیابان مجاهدین و جشن نور تهران زیبا در بوستان ملت با ۵۰ سازه نوری تا عید فطر برپا خواهد بود.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به جانمایی و نصب یکصد المان هلال ماه اسماءالحسنی و فانوس های ماه مبارک رمضان در فضای شهری پایتخت اشاره نمود و اظهار داشت: به مناسبت فرارسیدن بهار قرآن، یکصد المان حجمی هلال ماه اسماءالحسنی و ۱۵ فانوس رمضان توسط سازمان زیباسازی شهرتهران طراحی و در نقاط مختلف شهری پایتخت جانمایی و نصب گردید. احجام هلال ماه اسماءالحسنی از جنس فایبرگلاس بوده و در ابعاد ۵ متری بر روی پایه هایی با نمای سنگی و فانوس های رمضان در ۵ ست سه تایی در فضاهای مختلف پایتخت جانمایی و نصب شده است.


صیادی در تشریح اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران برای ایام نوروز نیز به جانمایی ۴۲۰ تخم مرغ نوروزی در تهران اشاره نمود و اظهار داشت: این رویداد هنری هر ساله با هدف تغییر چهره پایتخت و ایجاد سرزندگی و نشاط بهاری در برنامه های سازمان زیباسازی گنجانده می شود که در نوروز ۱۴۰۲ نیز شاهد نقاشی و نصب ۴۲۰ تخم مرغ نوروزی در نقاط مختلف شهر بودیم.
وی ادامه داد: تخم مرغ های نوروزی با طرح های منتخب ۲۷۸ هنرمند در سه ایستگاه پلازای میدان شهدای هفتم تیر، بلوار کشاورز و پارک شهر نقاشی شدند. در حقیقت فراخوان هشتمین سالانه هنرهای شهری تهران "بهارستان" در بخش تخم مرغ های نوروزی در دی ماه سال قبل اعلام عمومی شد که بعد از برگزاری دو مرحله داوری از میان ۱۷۷۰ طرح ارسالی به بخش داوری این رویداد هنری، ۳۴۸ اثر از ۲۷۸ هنرمند برگزیده شد.


وی افزود: در نوروز۱۴۰۲ نیز سعی کردیم تا هنرهای شهری بهارستان فضای شهری را در سطح مناطق بیست و دوگانه با آثار هنری همراه با فصل بهار نماییم. در همین راستا با اجرای بیش از ۱۰ هزار متر مربع دیوارنگاری با مضامین بهار، فرهنگی، ملی و مذهبی در فضاهای شهری، تهران را به استقبال از بهار ببریم. باتوجه به همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز و توجه به موضوعات ملی و مذهبی، ۴ دیواره نگاره به وسعت ۱۰۲۳ مترمربع که ترکیبی از نقاشی و خط هستند در اتوبان شهید باکری رونمایی گردید.
وی اشاره کرد: در محله رسالت نیز بیش از ۸ هزار متر مربع نقاشی دیواری با موضوع بهار بر جداره سطح شهر اجرائی شد که در فصل بهار این محله با حال و هوای دیگری روبرو شده است. دیوارنگاری خلاق و اجرای آثار هنری برمبنای شرایط محیطی، از مطالبی است که در این دوره از سالانه بهارستان مدنظر داشتیم و تلاش شد تا هنرمندان برمبنای شرایط محیطی و طبیعی در فضای شهری، آثاری را طراحی و اجرا کنند که به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۲ از ۹ دیوارنگاری خلاق رونمایی گردید تا شهروندان با حال و هوای متفاوتی در شهر روبرو شوند.


صیادی در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح اقدامات سازمان زیباسازی برای نوروز ۱۴۰۲ اظهار داشت: در هشتمین سالانه بهارستان در نوروز ۱۴۰۲ علاوه بر نصب دیوارنگاره ها، ۵۰ المان سفره هفت سین در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نصب گردید. این آثار جنبه تعاملی دارند و شهروندان می توانند با این آثار که در میادین اصلی شهر، پارک ها و بوستان ها جانمایی شده اند تعامل داشته باشند و در کنار آنها عکاسی کنند. در چینش این آثار به حوزه تمدن ایرانی – اسلامی توجه شده و سعی کردیم آثاری را برای حضور در شهر انتخاب نماییم که فرهنگ باستانی کشور و عید نوروز را نمایان کند، ضمن آنکه این آثار، راوی قسمتی از فرهنگ گذشتگان مان نیز باشند.


وی ادامه داد: در رویدادهای شهری توجه خاصی نیز به موضوع کودکان و نوجوانان داریم و سعی کردیم تا توجه آنها را نیز به محیط شهر و فرهنگ جلب نماییم. در همین زمینه نیز ۲۰ المان عمو نوروز و ۱۰ المان حاجی فیروز در سطح شهر نصب شده است که این آثار هم جنبه تعاملی دارند.
اتوبوس های شهر به رنگ نوروز درآمدند
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اتوبوس های شهر به رنگ نوروز، اظهار داشت: در بهارستان ۱۴۰۲ با همیاری جامعه دانشگاهی و دانشجویان هنری، تلاش شد تا آثار هنری را در زمینه های متفاوتی وارد حوزه شهری نماییم. بدین جهت یکی از بخش های این رویداد هنری به طراحی اتوبوس های شهری اختصاص پیدا کرد تا از اجرای آثار هنری ایستا به سمت ارائه آثار هنری متحرک، حرکت نماییم تا ضمن جابجایی این آثار در محیط شهر، زمینه تعامل بیشتر شهروندان با آثار هنری را فراهم نماییم.


وی افزود: به همین دلیل ۲۲ اتوبوس شرکت واحد از طرف اساتید دانشگاهی هنر، مزین به آثار هنری شدند که این اتوبوس ها در آستانه نوروز مشغول خدمت رسانی به شهروندان شده اند. این اتوبوس ها در خطوط اصلی، مرکزی و پر تردد شهر فعال می باشند تا عموم مردم از آنها بهره مند شوند.
نمایش جاذبه های تهران بر سازه های تبلیغاتی
صیادی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران در آستانه نوروز اکران تصاویر ۷۰ جاذبه گردشگری شاخص پایتخت با کد شناسایی در قالب پویش "تهران زیبا" با هدف آشنایی شهروندان و گردشگران نوروزی با محلهای دیدنی، فرهنگی و تاریخی شهر تهران بوده که بر هزار سازه تبلیغاتی پایتخت این اکران انجام شد. در این پویش تصاویری از آثارتاریخی، جاذبه های گردشگری، مذهبی، تفریحی و طبیعت گردی پایتخت با کد شناسایی به نمایش در آمده است که علاقمندان و گردشگران می توانند با ارسال کد ۱ تا ۷۰ به سرشماره ۱۰۰۰۹۸۹۱ به مختصات محلی، تصاویر و نقشه های مسیر یاب در نرم افزارهای بله، نشان و گوگل مپ دسترسی پیدا کنند.


ایشان سپس به اجرای قاب های تهران در مناطق ۲۲ گانه اشاره نمود و افزود: ۲۲ قاب فلزی ۷ متر مربعی توسط سازمان زیباسازی شهرتهران در اختیار مناطق ۲۲ گانه پایتخت قرار گرفت تا با همکاری هنرستانهای واقع در مناطق موضوعات نوروزی و بهاری توسط دانش آموزان به تصویر کشیده شود و در نهایت در سطح شهر جانمایی و نصب شدند.






منبع:

1402/01/11
13:07:49
5.0 / 5
411
تگهای خبر: پایتخت , تردد , سازمان , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد