گزارش بتن آنلاین؛

سهم هر دستگاه از قیر مجانی

سهم هر دستگاه از قیر مجانی

به گزارش بتن آنلاین در آئین نامه ای که در اختیار هیئت دولت برای تصویب است، سازمان برنامه و بودجه سهم هر دستگاه از ۱۵ هزار میلیارد تومان قیر مجانی را مشخص کرده که سهم وزارت راه ۵۲ درصد است.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، اخیراً داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور (دو تن از معاونان وزیر راه و شهرسازی) نسبت به عدم تخصیص بموقع قیر مجانی به پروژه های عمرانی و زیربنایی راهسازی ابراز گلایه مندی کرده بودند.
به گفته این مقام های مسئول در دستگاههای عمرانی، برداشت وزارت نفت از قانون بودجه، اختصاص منابع قیر مجانی (اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی) به دستگاههای یاد شده در قانون طی نیمه دوم سال جاری است که با عنایت به سرمای هوا، امکان فعالیت عمرانی نیست.
همین گلایه ها سبب شد تا نمایندگان مجلس طرح استفساریه ای در مورد بند ظ تبصره ۶ قانون بودجه سالجاری در هفته دوم تیرماه سال جاری به تصویب برسانند که بر مبنای آن، وزارت نفت مکلف به واریز وجود مذکور در قانون بودجه طی ۶ ماهه نخست سالجاری خواهد بود.
پول بدهیم یا قیر؟
هشدارهای کارشناسان اقتصادی و همینطور برخی از نمایندگان مجلس طی سالهای اخیر نسبت به فساد بالا و رانت پاشی عجیب قیر مجانی با استناد به موارد مذکور در گزارش تفریغ بودجه سالهای گذشته، سبب شد تا ابتدائا در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ّ، تخصیص قیر از بودجه حذف شود؛ اما نهایتا بار دیگر با فشار برخی نمایندگان مجلس، این اعتبار لحاظ شد.
دستگاه های اجرایی دریافت کننده سهمیه قیر مجانی هم از موافقان درج این مورد در قانون بودجه بودند.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه سال قبل در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در نشست خبری در خصوص مفسده زا بودن قیر رایگان، می گفت اگر نمایندگان مجلس تصویب کنند، به جای تحویل فیزیکی قیر، مابه ازای ریالی آن به دستگاههای عمرانی اختصاص پیدا کند.
به گفته خادمی، افزایش سنگین هزینه خرید قیر سبب شده تا فشار زیادی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وارد آمده و پروژه های راهسازی با توقف یا کندی در اجرا روبه رو شوند.
متن قانون قیر مجانی در بودجه ۱۴۰۰
در بند ز تبصره ۱ قانون بودجه سال جاری درباره تکلیف وزارت نفت در مورد تخصیص قیر مجانی به پروژه های عمرانی آمده:
در سال ۱۴۰۰ وزارت نفت مکلف است مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل جز ۲ بند ب این تبصره مواد اولیه قیر وی. بی (وکیوم باتوم)، نفت خام را به صورت ماهانه در اختیار پالایشگاه ها و پتروشیمی ها قرار داده و در حساب های فیمابین خود و خزانه داری کل کشور تسویه نماید.
مالیات از صادرات قیر، منبع درآمد قیر رایگان
همچنین در بند ظ تبصره ۶ قانون بودجه امسال درباره محل تأمین منابع قیر مجانی آمده:
به منظور تأمین قیر مورد نیاز کشور در سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از صادرات قیر، مشمول مالیات می گردد.
این بند به پیشنهاد کمیسیون عمران به قانون بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار افزوده شد؛ در حالیکه درآمد صادرات قیر که در سالهای گذشته بر مبنای ماده ۱۴۱ قانون مالیات های مستقیم معاف از مالیات بود.
قیمت قیر صادراتی در بورس کالا: هر تن ۶.۹ میلیون تومان
بر اساس آخرین معاملاتی که در بورس کالا برای معاملات قیر ۶۰۷۰ (قیر باکیفیت تولید داخل و جزو اقلام پر مصرف در پروژه های عمرانی و محصول صادراتی) به ثبت رسیده قیمت هر تن قیر، ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. (ارقام جدول، «تن» و «هزار ریال» است)

با در نظر گرفتن سقف رقم قیر مجانی در قانون بودجه سال جاری (۱۵ هزار میلیارد تومان) وزارت نفت مکلف است حدود ۲.۲ میلیون تن قیر مجانی در اختیار دستگاههای مصرف کننده آن قرار دهد.
در صورتی که ۲.۲ میلیون تن قیر در پروژه های عمرانی کشور مصرف شود و نرخ هر تن ۶.۹ میلیون تومان باشد، ۱۵ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان نیاز است که به نظر می آید قانون بودجه امسال دقیقاً به اندازه نیاز، منابع برای قیر مجانی مختص کرده است.
تراز قیر مجانی منفی شد / ‏کسری بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای تأمین قیر رایگان!
از سوی دیگر با احتساب صادرات ۴ میلیون تن قیر به قیمت هر تن ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، درآمد قیرسازان از صادرات ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
اگر از درآمد صادراتی مذکور، ۲۰ درصد مالیات دریافت شود (رقم مالیات بر تولید) درآمد مالیاتی دولت از صادرات قیر، ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.
بنابراین حدود ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وزارت نفت با کسری بودجه تأمین قیر مواجه خواهد بود.
چرا که قانون بودجه، محل تأمین منابع قیر مجانی را مالیات از صادرات قیر عنوان کرده ولی مالیات بر صادرات قیر، ناترازی در منابع و مصارف دارد!
منافذ فساد پذیری قیر رفع شده؟ / ‏‬معاون وزیر راه: سامانه رصد قیر راه اندازی کردیم
برای نخستین بار قیر مجانی در مجلس در بودجه سال ۹۶ لحاظ و بر مبنای آن، دولت موظف به توزیع ۴ میلیون تن قیر برای پروژه های عمرانی شد.
حال آنکه به گواه آمار، کل مصرف داخلی قیر در آن سال، فقط ۱.۵ میلیون تن بود و بقیه قیر صادر شد که معاف از مالیات هم بود؛ معافیتی که یکی از عوامل ایجاد رانت و فساد در اختصاص قیر مجانی به نام پروژه های عمرانی و به کام صادرکنندگان شده بود.
یکی از اشکالاتی که در قانون قیر مجانی طی سالهای گذشته دیده می شد، بهینه نبودن نحوه تخصیص بود؛ بندهایی که در قوانین بودجه سنواتی درباره قیر مجانی تدوین می شد، یک سقف کلی وزنی برای قیر مورد نظر، ذکر و سپس به دولت ابلاغ می شد که نحوه توزیع و تخصیص آن به پیمانکار، مفاسد زیادی به دنبال داشت.
اما سال جاری به نظر می آید هر دو مورد برطرف شده باشد؛ هم جزئیات رقم اعتبار در نظر گرفته شده برای هر دستگاه مشخص است و هم از زمان تحویل قیر تا زمان استفاده آن در پروژه مقرر است توسط سامانه ای رصد شود.
داریوش امانی معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری هم در نشست خبری ۱۴ تیر ماه سال جاری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره وجود فساد در توزیع قیر مجانی اظهار داشت: ساز و کار و سامانه ای برای توزیع قیر مجانی طراحی کردیم تا قابل رصد باشد. در این سامانه از زمان تحویل قیر تا توزیع آن و تخصیص قیر به پروژه کاملاً قابل رصد است.
کیانپور عضو شورای معاونان وزارت راه: ایران سالانه ۶ میلیون تن قیر تولید می کند
مجید کیانپور عضو شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ۶ آبان ۱۳۹۹ در همایش قیر و آسفالت اعلام نمود: الان ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می شود که می توانیم این میزان را تا ۹ میلیون تن افزایش دهیم و بر این اساس ظرفیت ۴ میلیون تن قیر صادراتی را خواهیم داشت.
به نظر می رسد این اظهار نظرها نشان داده است میزان قیر مورد نیاز در پروژه های عمرانی داخلی، همان کمی بیشتر از ۲ میلیون تن باشد و از محل مالیات بر ۴ میلیون تن قیر صادراتی، وزارت نفت هزینه تخصیص قیر مجانی به دستگاههای اجرایی دریافت کنده قیر مجانی را تأمین می کند.
سهم هر دستگاه از قیر مجانی در آیین نامه پیشنهادی
جزو ۶ بند ز تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۰ می گوید: آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت خانه های امور اقتصادی و دارایی و نفت ظرف یک ماه بعد از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.
اگرچه حدود ۴ ماه از تصویب قانون بودجه می گذرد، اما هنوز آیین نامه اجرایی آن در مرحله تصویب در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت قرار دارد.
بر اساس این آیین نامه پیشنهادی (متن کامل آیین نامه اجرایی قیر در قانون بودجه) دستگاههای خواستار دریافت قیر مجانی تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان، شامل موارد زیر است:
۱. وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور): ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۲ درصد
۲. بنیاد مسکن: ۳ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد
۳. وزارت کشور (سازمان همیاری شهرداری و دهیاری ها): ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان معادل ۱۸ درصد
۴. بسیج سازندگی سپاه: ۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۶ درصد
۵. وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور): ۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۶ درصد
۶. وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور): ۴۵۰ میلیارد تومان معادل ۳ درصد
تفسیر نمایندگان مجلس از بخش قیر قانون بودجه امسال
بر اساس طرح استفساریه ای که نمایندگان مجلس به قانون بودجه سال جاری در مورد قیر مجانی مطرح کرده و آنرا در ۹ تیر ماه به تصویب رساندند، وزارت نفت می تواند در شش ماهه نخست سال هم نسبت به اختصاص منابع در ارتباط با تأمین ماده اولیه قیر (وی بی) به پالایشگاه ها از محل عوائد حاصل از جزو ۲ بند ب) این تبصره به نسبت وصول آن، اقدام نماید.
ماجرا چه بود؟ / ‬امانی معاون وزیر راه: وزارت نفت می گفت نیمه دوم سال پول قیر را می دهیم
داریوش امانی معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نشست خبری ۱۴ تیر ماه (۵ روز بعد از تصویب طرح استفساریه مجلس) سال جاری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر علت طرح استفساریه در مجلس در مورد قیر مجانی اظهار داشت: در قانون بودجه ۱۴۰۰ به هیچ عنوان تخصیص قیر مجانی وجود ندارد. از آغاز سال تابحال به ما قیری ندادند و از محل منابع سازمان راهداری برای پروژه های راهسازی خصوصاً راه روستایی، قیر خریداری می نماییم.
وی افزود: در بودجه ۱۴۰۰ صرفا قرار شده تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان به دستگاههای اجرایی قیر اختصاص داده شود که ۴۸ درصد این رقم سهم وزارت راه است. هفته گذشته استفساریه ای در مجلس بررسی و تصویب گردید تا ابهامات این قانون برطرف شود. مهم ترین ابهام آن اختصاص این رقم در نیمه دوم سال بود و از آنجایی که در ماه های سرد سال امکان کار عمرانی و پروژه اجرایی وجود ندارد، در استفساریه مجلس قرار شد تا این پول به وزارت نفت داده شده و وزارت نفت به دستگاه ها قیر بدهد.
وی اظهار داشت: این در شرایطی است که در قانون بودجه آمده تا رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان به دستگاههای مربوطه داده شده تا خودشان قیر تهیه کنند. درحال پیگیری مراحل قانونی تاثیر این استفساریه هستیم تا هرچه سریع تر به دولت ابلاغ گردید.
خادمی معاون وزیر راه: قیر را صادر می کنند به پروژه های عمرانی نمی دهند
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اخیراً به یکی از رسانه ها گفته است: کمبود قیر در کشور یکی از چالش های اجرای پروژه های راهسازی کشور اعلام نمود و اظهار داشت: مدتی است به علت گرانی یا نبود، به سختی قیر به پروژه ها می رسد.
خادمی با تکیه بر اینکه طرح های راهسازی گرفتار تأمین قیر هستند، افزود: به علت صادرات قیر که افزایش هم یافته، با محدودیت تأمین قیر در داخل مواجه هستیم. امیدواریم این مشکل برطرف شود با بتوانیم برنامه های توسعه بخش حمل و نقل جاده ای را در موعد مقرر محقق نماییم.

1400/04/27
11:40:00
5.0 / 5
948
تگهای خبر: پروژه , توسعه , تولید , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد